Voice over IP

Wat is VoIP bellen? VoIP betekent Voice Over IP, dus spraak over een IP verbinding, in de meeste gevallen dus het internet. Maar VoIP kan ook over intranet (dus een intern VoIP netwerk). Bijvoorbeeld wanneer u een VoIP telefooncentrale (PBX) in het bedrijf heeft. Staat de telefooncentrale in een data center dan heet het Hosted VoIP, Hosted PBX of telefonie in de cloud.

In de volksmond wordt VoIP ook wel internettelefonie, bellen via internet of internetbellen genoemd. Deze uitdrukkingen zeggen eigenlijk precies wat VoIP is: een telefoongesprek via internet. De telecomprovider bij wie het VoIP-abonnement loopt, transformeert de gesproken woorden (analoog) naar een digitaal signaal. De digitale signalen worden bij de ontvanger afgeleverd in passende vorm (vaak weer terug naar analoog) zodat hij of zij de woorden kan horen. Een ander woord voor VoIP is SIP. SIP is het protocol waarover VoIP meestal communiceert.

Voordelen van zakelijk VoIP bellen

Wat zijn de voordelen van zakelijk VoIP? Bellen via VoIP is goedkoper dan bellen via traditionele telefonie zoals ISDN. Gemiddeld 25% maar soms kunt u met VoIP tot 70% besparen op uw telefoonkosten. De kwaliteit van het signaal is ook beter bij VoIP.

Een ander groot voordeel van zakelijk VoIP is dat er meer dingen mogelijk dan alleen bellen op de traditionele manier. Zo kan je via VoIP beeldtelefonie (video bellen) realiseren en kan je overal waar je internet hebt bellen zoals op de zaak (thuiswerken). Daarnaast worden bij VoIP aansluitingen vaak ook functionaliteiten van een telefooncentrale aangeboden zoals voicemail of doorschakelingen. Meestal gebeurd dit via Hosted VoIP (ook wel Hosted PBX genoemd).

Kantoor omgevingen met VoIP kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de PC en de VoIP telefoon op een poort aangesloten kunnen worden. Een groot voordeel bij telefonie in de cloud.

Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden met zakelijk VoIP over één netwerkverbinding is nagenoeg onbeperkt. Dit in tegenstelling tot een analoge verbinding waarbij u in gesprek bent als u aan het bellen bent. Slechts de snelheid (bandbreedte) van de verbinding en het abonnement bij uw VoIP provider beperkt het aantal gesprekken dat u tegelijkertijd kunt voeren met VoIP.

Nadelen van zakelijk VoIP bellen

Uiteraard zijn er ook nadelen bij zakelijk VoIP. Met de traditionele analoge telefonie hoeft u slechts een lijntje naar binnen te laten leggen, een telefoon aan te sluiten en u kunt bellen. Bij ISDN heeft u vaak al een telefooncentrale nodig. Bij VoIP heeft u altijd een internetverbinding nodig. Maar heeft u eenmaal die internetverbinding dan kunt u er ook van alles mee.

Vaak wordt ook gezegd dat het een nadeel is dat je een speciale VoIP telefoon nodig hebt. Maar dit is niet noodzakelijk. Er bestaat betrouwbare apparatuur dat tussen ‘oude’ telefoontoestellen kan worden geplaatst zodat er toch gebeld kan worden met VoIP.

Bij grote oude kantooromgevingen kan het voorkomen dat het netwerk te oud is om VoIP goed te laten werken. Het netwerk zal dan dus geüpgrade moeten worden, iets dat sowieso aan te bevelen is met de eisen van de ICT vandaag de dag.

Samengevat zijn er niet zoveel nadelen aan zakelijk VoIP. Als u maar internet heeft. Een internetstoring? De meeste providers kunnen op dat moment de gesprekken doorschakelen naar uw mobiele telefoon.

Cloud telefonie

Telefonie uit de cloud, u heeft er vast wel eens van gehoord. Het komt neer op het volgende: een telefoon (vast/mobiel) en applicaties zoals mail en internet als dienst aangeboden.

Geen investering door telefonie uit de cloud

Met telefonie uit de cloud is er geen investering nodig in telefooncentrales en heeft u nooit ingewikkelde apparatuur op locatie. Nieuw is ook dat u niet investeert maar per maand afrekent voor het gebruik van de dienst. U ontvangt slechts één factuur met daarop alle met telecommunicatie gepaard gaande zaken, eenvoudig, netjes en overzichtelijk. Telefonie uit de cloud moet u zien als een ‘dienst uit de muur’.

Eenvoudig overstappen naar telefonie uit de cloud

Wanneer u overstapt naar telefonie uit de cloud behoudt u al uw huidige telefoonnummers.  Zo hoeft u geen wijzigingen door te voeren in bijvoorbeeld de telefoongids of op uw website. Uw klanten en relaties merken dus niets van de overstap!

Ervaar de eenvoud van telefonie uit de cloud!

Direct uitbreiden of inkrimpen
Hosted Telefonie is uitermate flexibel. De telefooncentrale groeit en krimpt met uw bedrijf mee. Het is dan ook erg eenvoudig om bijvoorbeeld het aantal gebruikers aan te laten passen. U heeft dus nooit onder- of overcapaciteit en u betaalt voor wat u gebruikt.

Auxilium IT kan u adviseren over bijvoorbeeld vaste belkosten per maand. Ook kunnen wij zorg dragen voor levering en inrichting.

Wilt u de eenvoud van telefonie uit de cloud ervaren?

Callcenter

De hosted telefonie diensten zijn volledig uitbreidbaar met operator of receptioniste diensten. Doorschakelingen, bezet indicaties, voice mail zijn zo maar wat mogelijkheden. Elke dienst is maandelijks uitbreidbaar waardoor u uw kosten inzichtelijk heeft. Laat u zich door ons informeren over de mogelijkheden.

Verbindingen

Auxilium IT kan u adviseren over de benodigde Internet verbinding, geschikt voor data en telefonie.
Op basis van gebruik en locatie zijn verschillende snelheden van de verbinding en leveranciers mogelijk.

Naast advies kunnen wij u deze verbinding ook leveren en zorg dragen voor de oplevering. Zo wordt u volledig ontzorgd.

Wilt u kennismaken en uw wensen in een vrijblijvend gesprek bespreken?